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令和ロマン 連覇理由に「演技力」[2024.12.23]

令和ロマン 連覇理由に「演技力」

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✍️記事要約

✅ 『M-1グランプリ2024』令和ロマンの連覇の理由は演技力の高さ、髙比良くるまは1人14役

日本一の漫才師を決めるお笑いの賞レース『M-1グランプリ2024』決勝戦が12月22日におこなわれ、令和ロマン(髙比良くるま、松井ケムリ)が大会史上初の連覇を達成した。  

ファーストラウンドのネタ順を決める抽選「笑神籤(えみくじ)」により、不利とされるトップバッターを2年連続で担当することになった令和ロマンだったが、髙比良くるまが「最強の名字は渡辺(わたなべ)である」と持論を展開するネタで2位通過(850点)。最終決戦では、戦国時代へタイムスリップした松井ケムリが体が頑丈な「固き者」として伝説化するまでを描くネタで、バッテリィズ、真空ジェシカを退けた。

◼️令和ロマンの演技力の高さを実感、髙比良くるまは1人14役前後

今回の『M-1』であらためて実感したことは、鑑賞者を引き込んでいく令和ロマンの二人の演技力の高さだ。
令和ロマンのネタには、複数の人物が登場するものがほかにもいくつかある。この最終決戦で披露した「タイムスリップ」でも、戦国時代へとやって来た松井ケムリが、多くの人物と出会う。髙比良くるまはそれらの人物を一人で演じ切った。
髙比良くるまが扮したキャラクター数を数えてみたところ、(1)戦国時代へやって来た松井ケムリを発見する者、(2)「あの者なんじゃ」と周囲に尋ねる者、(3)松井ケムリを屋敷へ連れていく侍らしき者、(4)その侍に「怪しい者ですか?」と聞く部下のような者、(5)松井ケムリを斬ろうとする者、(6)童歌を歌う子ども、(7)フランクな殿様、(8)松井ケムリが「固き者」だと証明するために至近距離で銃を撃つ者、(9)知ったか爺さん、(10)敵がやって来たことを知らせる者、(11)殿様らを見て「焦ってやがる」とにやつく敵、(12)なにか触りながら「覚悟が足らん」と笑う敵、(13)「戦は戦国の花よ」とポーズを決める敵、(14)そのほかの大勢の敵……と、見るかぎりは1人14役前後をつとめていた。
特に見ごたえがあったのが、(7)の殿様の軍勢が敵の襲撃で劣勢に立たされたとき、(6)の子どもが涙を流す場面。その子に「熊猿」とニックネームをつけられた松井ケムリは、涙を見て「うおー!」と雄叫びをあげながら敵に立ち向かい、次々と倒していく。髙比良くるまによる(6)の子どもの涙の演技は、その子の怯え、悲しみがきっちり伝わってくるものだった。そして、それまで戦国ムードに溶け込めずに他人事のように振る舞っていた松井ケムリが発奮するのに十分な説得力を持つ演技でもあった
一方、松井ケムリの演技と立ち位置の変化も見事だ。タイムスリップして戦国時代へ紛れ込んだ設定であっても、松井ケムリは基本的には漫才師として「素」でツッコミをいれ続けていた。しかし、侍たちから「固き者」と称された際の「僕、固いみたいです」というリアクションの仕方は、リアルとフィクションの絶妙な揺れがあった。4分の漫才中、そうやってずっとリアルとフィクションの狭間を行き来していたが、終盤、前述した戦闘場面では吹っ切ったように「固き者」の役に入って物語の一員になった。その模様が鑑賞者を痛快な気分にさせて、最高のエンディングを作り上げた。

◼️一つの場面にたくさんの人物がおさまっている風に見せることができるのが驚異的

普通であれば、たった4分のネタ時間のなかにこれだけたくさんの登場人物が出てくる漫才は、情報量の多さから引き込みづらい部分がある。それでも鑑賞者を物語の世界観へ入り込ませることができたのは、話の構成はもちろんのこと、二人の演技のうまさも関係しているだろう。
さらに圧巻なのは、髙比良くるまが演じた複数の登場人物はみんな、物語(もしくは一つの場面)のなかに、ほぼ並列の立ち位置で出てきている点だ。
どういうことかというと、たとえば真空ジェシカのファーストラウンドのネタ「商店街」にも、多くの登場人物が出てきた。ただしこちらは、川北茂澄が演じた複数の登場人物が出たり、入ったりしていた。つまり入れ替わって登場するのだ。ただ令和ロマンの場合は、登場人物が入れ替わるのではなく、ほぼ全員がずらっと並んでいたり、同じ場面に一緒に存在したりしているように見える。一つの場面にたくさんの人物がおさまっている風に見せることができるのが驚異的なのだ。
また、髙比良くるまの味方と敵の演技の切り替えは、松井ケムリの背後をくるりと舞うように移動しておこなう。これも、登場人物や場面の転換方法として抜群のアイデアとなっていた。
これらの複数の登場人物の表現の仕方や演じ分けは、令和ロマンの漫才コントの特徴であり、またおもしろさの一つ。あらためて令和ロマンの漫才の高度さが感じられた。納得の連覇である。

■英訳 

The final round of the comedy competition M-1 Grand Prix 2024, which determines Japan’s best comedy duo, was held on December 22. Reiwa Roman (Kuruma Takahira and Kemuri Matsui) made history as the first team ever to win back-to-back titles in the competition’s history.

Reiwa Roman was assigned the challenging role of being the opening act for the second year in a row, determined by the random draw known as the “Emikuji” (Laugh God Lottery). Despite the disadvantage, they advanced to the final round in second place with 850 points, thanks to a routine where Takahira humorously argued, “The strongest surname is Watanabe.” In the final round, they triumphed over Battery’s and Shinku Jessica with a performance in which Matsui time-traveled to Japan’s Sengoku (Warring States) period and became a legendary figure known as the “Indestructible One.”

Reiwa Roman’s Outstanding Acting Skills: Takahira’s One-Man 14 Roles

One of the most striking aspects of Reiwa Roman’s performance in this year’s M-1 was the duo’s exceptional acting ability, which captivated the audience. Many of their routines feature multiple characters, and in their final round “Time Slip” performance, Matsui encounters a wide range of individuals upon arriving in the Sengoku period. Takahira played all these characters by himself.

Counting the characters Takahira portrayed in this routine reveals an impressive lineup:
1. A person who discovers Matsui in the Sengoku period.
2. Someone asking, “Who is that man?” to others nearby.
3. A samurai-like figure who brings Matsui to a mansion.
4. An assistant asking the samurai, “Is he suspicious?”
5. Someone attempting to strike down Matsui.
6. A child singing a nursery rhyme.
7. A laid-back lord.
8. Someone shooting a gun at close range to prove Matsui’s “indestructibility.”
9. A know-it-all old man.
10. Someone alerting others about approaching enemies.
11. An enemy grinning and commenting, “They’re panicking.”
12. Another enemy laughing while touching something and saying, “You lack resolve.”
13. An enemy striking a pose, saying, “War is the flower of the Sengoku era.”
14. Numerous other enemies in the background.

Takahira’s ability to portray around 14 characters with distinct personalities in just one performance was remarkable. One particularly memorable moment was when the lord’s army was overwhelmed by the enemy’s attack, and the child (character 6) began crying. Matsui, nicknamed “Kumasaru” by the child, lets out a fierce roar, charges at the enemies, and defeats them one by one. Takahira’s portrayal of the crying child was so convincing that the fear and sadness felt authentic, providing a strong emotional basis for Matsui’s character to spring into action.

Meanwhile, Matsui’s acting and evolving role were equally impressive. While maintaining his persona as a straight man (tsukkomi) throughout the routine, his response to being called the “Indestructible One” — “Apparently, I’m tough” — had a perfect balance between realism and humor. Over the course of the four-minute routine, Matsui transitioned seamlessly between reality and fiction, culminating in the climactic battle scene where he fully embraced his role as part of the narrative. This created an exhilarating finale that left the audience thoroughly satisfied.

The Mastery of Crowded Scenes

Ordinarily, cramming so many characters into a four-minute skit risks overwhelming the audience with too much information. However, Reiwa Roman’s well-crafted storytelling and impeccable acting skills successfully immersed viewers into their world.

What’s truly extraordinary is how Takahira’s characters all seemed to coexist simultaneously within the same scene. In Shinku Jessica’s first-round skit, for example, Shimotsumi Kawakita’s multiple characters appeared one at a time, entering and exiting the stage. In contrast, Reiwa Roman’s characters gave the impression of standing side by side or being present together in a shared scene. This ability to portray a crowded scene convincingly was astonishing.

Takahira also used a unique method to switch between ally and enemy roles, spinning around behind Matsui in a dynamic move. This clever technique made transitions between characters and scenes fluid and visually engaging.

The way they incorporated multiple characters into a single narrative and differentiated them is a hallmark of Reiwa Roman’s comedy style and a key aspect of their appeal. Their victory was well-deserved, reaffirming their status as champions and showcasing the brilliance of their high-level comedy.

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